2009. október 28., szerda

whitey on the moon


A rat done bit my sister Nell
with whitey on the moon
her face and arms began to swell
and whitey is on the moon
I can't pay no doctor bills
but whitey is on the moon
ten years from now I'll be payin' still
with whitey on the moon ya know?
the man just upped my rent last night
cause whitey is on the moon
no hot water, no toilets, no lights
but whitey is on the moon
I wonder why he's uppin' me?
cause whitey is on the moon
well I was givin' him 50 dollars a weekand
now whitey is on the moon
Taxes takin' my check
the junkies make me a nervous wreck
the price of food is goin' up
and as if all that crap wasn't enough
a rat done bit my sister Nell
with whitey on the moon
her face and arms began to swell
with whitey on the moon
with all that money I made last year
put whitey on the moon
how come I aint got no money here?
Hmmm whitey on the moon
ya know I just about had my fill
of whitey on the moon
I think I'll send these bills air mail
special to whitey on the moon
Help can't even help now
and whitey is on the moon
aid for my brothers and sisters
how whitey is on the moon
guess well just sit by dyin'
with whitey on the moon
dogs have better luck at there tails
tryin' whitey is on the moon
fed up us people are
and whitey is on the moon
the slogan poverty or bust later
to whitey on the moon

- Every Day Life: whitey on the moon -

2009. október 2., péntek

Kálvin év...


Ez az év Kálvin éve. Legalábbis többnyire szavakban. Nem mintha nem pont Kálvin tiltakozott volna, hogy róla évet, ünnepévet kiáltsanak ki, hiszen még sírját is úgy rendezte el, hogy nehogy bárkinek is esélye legyen azt meglátogatni, és ott leborulni.
Viszont ha látná a mai gyülekezeti helyzetet, biztosan szívesen eljönne és rendet tenne. Rendet tenne a fejekben, a szívekben és nem hagyná, hogy a mai visszaélések tovább folytatódjanak. Egy ilyen Kálvin-évben mindig benne lenne, hiszen bár szelíd ember volt, de Isten ügyéért nem kerülgette a konfliktushelyzeteket, hanem egyenesen rávilágított a konfliktusokra. Ez a Kálvin év így, megújulás, valódi szentség nélkül inkább Kálvin arculcsapása. Pedig a kálvini, azaz biblikus tanokhoz visszatérve lehetett volna a kálvini alapokhoz visszatérés éve, évtizede is.
Csak, sokan tudják, hogy ez együtt járt volna a valójában nem létező gyülekezeti tagságok megszüntetésével, az évtizedes, évszázados sallangok levágásával. Ez pedig sokakat kényelmetlenül érintett volna, hiszen például a református egyház papíron lévő tagjainak nagyjából 80-90%-át elveszítette volna. Persze ezzel a 10-20%-kal végre igazi missziót, igazi ébredést lehetett volna elérni, hiszen a keresztyén élet nem játék és mese, hanem világosság, só és kovász. A gyülekezetek (egyház) égőin pedig annyi kosz van, hogy a fény csak átdereng rajta, és csak néha-néha villanik ki teljes fényével. És most nem csak a református egyházról beszéltem. Akinek nem inge ne vegye magára, de aki magára ismer... vegye úgy, olyan komolysággal a Bibliát, ahogyan Kálvin tette.
Most a Kálvin év kapcsán több könyv is megjelent melyet Kálvin írt vagy vele kapcsolatban írtak. Ez egy pozitív hozadéka az évnek. Bátorítok is mindenkit, hogy olvassa a munkáit, melyek a mai, minden értelemben szennyezett világunkban olyanok mintha egy friss, üde réten szippantanánk bele a levegőbe.
Vegyünk tehát példát Kálvinról, és az ő Krisztus-követéséről, ajánljuk fel szíveinket Istennek állandóan, feltétel nélkül, és teljesen.

Soli Deo Gloria

Jelenések könyve (9) - 3. fejezet 7-13


Filadelfiai gyülekezet

Attalosz Filadelphosz alapította a várost, melynek célja az volt, hogy Lídia és Frígia lakosa átitatódjanak a görög kultúrával. Ez annyira sikerült, hogy 150 év alatt teljesen eltünt a helyi nyelv, és már mindenki görögül beszélt. A missziója, és a város karaktere miatt kis Athénnek is nevezték.
Mint a környék többi városát, ezt is veszélyeztették a földrengések. A i.u. 17-es nagy földrengésnél a lakosok napokig sátrakba kényszerültek. Tibériusz császár ez után újjáépíttette, majd Új Cézárea névvel illette a várost.
Jézus itt is úgy mutatkozik be ahogyan a gyülekezetnek szüksége volt rá. Három dolgot említ magáról. 1) Szent. Különbözik minden mástól. Azaz nem egy a városban található 30 ezer szoboristen közül. 2)Igaz. Hű a valósághoz, azaz ellentétben a szoboristenekkel Ő ténylegesen Istenként viselkedik. 3) Dávid kulcsának birtokosa. Azaz bejárása van mindenhova, még Isten országában is teljes felhatalmazással bír.
Ez a gyülekezet sem (a szmirnaival együtt) kap feddést. Itt a "tudok cselekedeteidről" nem baljós, dorgálást előrevetítő szókapcsolat, hanem bátorító. Ugyanis ez a gyülekezet kicsi volt, így tettei is kicsinek tűntek. Talán jelentéktelennek is gondolták magukat, de Jézus akkor is látta és értékelte a cselekedeteiket. Mivel pedig a kicsin hűek voltak "nyitott ajtó" az ígéret számukra, azaz lehetőséget kapnak az evangélium hirdetésére, mely, mivel Isten van a lehetőség mögött eredményes is lesz. Mégpedig az eddig ellenséges zsidók fognak eljönni és leborulni előttük, elismerve, hogy Jézus a Krisztus, és a keresztény gyülekezet Isten népe, nem a zsidók, akik mindegy a Sátán szavára gyűlnek össze zsinagógáikban.
Krisztus hűséges népe mindig biztonságban van az őérte életét adó Krisztusnál. Így nem ígéri nekik, hogy a nyitott ajtóval eljön a kánaán, a kényelmes keresztény élet, hanem ébredés lesz, de üldözés is amiben megmaradnak a szentek.
Ígéretei nagy bátorítás a gyülekezetnek. Oszloppá lesznek Isten templomában, azaz kimozdíthatatlanok, nem inognak meg mint azok az oszlopok, amik a földrengések alkalmával egymás hegyére hátára dőltek. Ők szilárdak maradnak. Majd az identitásuk hármas biztosítékáról győzi meg, biztosítja őket, mely három névvel, azaz szoros Istenhez tartozással fejez ki.

2009. szeptember 5., szombat

REVELATION REMARKS

Chapter 5: My wonderful, merciful and mighty savour is the Lion and the Lamb who alone is found worthy to take the scroll, loose the seals and also as we read here in this chapter the only one found worthy to receive honor, praise and worship along with Him who is sat on the throne forever and ever, amen. Do you have a new song to sing? verse 9, if not then repent, go to Jesus, get saved and get a new song to sing!
My dear brothers and sisters those who are born of the spirit of God can not accept a lie from anyone who claims that this Lamb, this Lion, clearly this Jesus the Christ who is son of the living God; who would say He is not God, for your sake and theirs, ensure that you rebuke that Antichrist spirit in the name of Jesus. dear ones, be faithful to Him all the while you draw breath on earth. Psalm 45:7 /verse 8 in the Hungarian bible.

2009. szeptember 4., péntek

AZ IGAZSÁG


Az Igazság szabaddá tesz - mondjuk sokszor, de mit értünk alatta? Vajon azt amit Jézus amikor ezt mondta: "Ha ti megtartjátok az én igémet, valóban tanítványaim vagytok; megismeritek az igazságot, és az igazság megszabadít titeket." (Jn 8-31-32)? Ahogyan látom sajnos sokszor, és egyre többször nem. Az igazság és a szabadság szavakból a szabadságot hangsúlyozzák sokan manapság az igazság kárára. Ezért jó ismét tisztába kerülni Krisztus kijelentésének valódi mondanivalójával kapcsolatban, hiszen az igazság, és nem a féligazság, vagy a majdnem-igazság tesz szabadokká bennünket. És mire leszünk szabadok? Az egyszerű könnyű életre? Szabaddá a törvények alól? Vagy szabaddá a bűn szolgasága alól?
Megintcsak a youtube-ról hozok ide a blogra egy filmet, ami remélhetőleg mindenki számára közelebb hozza annak a Krisztusi kijelentésnek az értelmét, mit a János evangéliumából fenntebb olvashattunk. Igaz, a film egyenlőre angolul van, de hamarosan magyar felirattal látjuk el.


Jelenések könyve (8) - 3. fejezet 1-6

Szárdiszi gyülekezet

Ez egy a mai korban nagyon aktuális levél. A mai kort jellemző gazdagság, az elkényelmesedett élet, a lelki elkövéredés jellemezte a szárdiszi lakosokat is, ami alól sajnos a gyülekezet tagjai sem voltak kivételek.

Szárdisz a Rómái úton helyezkedett el 80 kilométerre keletre Szmirnától. Jellemzően ipari város volt. Iparának két lába pedig az ékszerkészítés, és a kelmefestés. A város tekintélyét jelzi, hogy Lüdia (Lydia) tartomány fővárosa volt. A város fénykorát Krőzus uralkodása alatt élte. Az ő neve ismerős lehet számunkra is. A mi mondásunkban a mérhetetlen gazdagsággal van összefüggésben a neve. A várost székhellyé fekvése is emelte. Ugyanis az óváros egy 500 méter magas hely tetejére épült, aminek egyik oldala egy meredek, támadhatatlan sziklafal volt. Így miután tekintélyes méretű városfalat emeltek a támadható városszakaszon, a lakók úgy érezték, bevehetetlen, elpusztíthatatlan a városuk. Ennek ellenére a történelem során kétszer is bevették a várost (i.e. 549-ben és i.e. 216-ban). Mindkétszer felvonult az ellenséges hadsereg. Mindkétszer hetekig próbáltak bejutni. Mindkétszer a sziklafalon jutottak be. Mindkétszer aludt az egész város amikor bejutottak.

17-ben földrengés pusztította a várost, de még így is nagy hírneve volt, és a lakosok büszkék voltak múltjukra.

Ennek a múltnak élő gyülekezetnek mutatja meg magát Jézus úgy, mint aki életet tud adni; ki tudja árasztani Lelkét, és megfelelő vezetőt is tud adni nekik akit követhetnek. A gyülekezet formális dicséretben részesül: „..azt mondod élsz, pedig halott vagy”. Szomorú, de eljuthat egy olyan pontra egy gyülekezet, mikor ugyan úgy cselekszik mintha élne (rutinból, megszokásból, vagy mert az a szokás), pedig halott. Messziről becsaphat minket egy művirág elhitetve bennünket, hogy igazi, de közelről, megérintve a szárát, a levelét, rájöhetünk, hogy nincs benne élet.

Miután pedig Krisztus felállította a diagnózist, átadja az orvosságot: 1) ébredj fel 2) erősítsd a többieket 3) emlékezz vissza. Az alvó ember mozgása koordinálatlan, nem tudatos; inkább rángatózás. Ezért, hogy a mozgás, a szolgálat Istennek kedves legyen fel kellett ébredniük (a Szentlélek munkája által), és – ha már felébredtek – erősíteniük kellett a többieket. Nem kicsi ugyanis az ébredtek felelőssége a többiek életében. Ha valaki Isten kegyelméből ébren van és látja a többiek helyzetét, akkor tudjon rajtuk könyörülni, ahogyan Krisztus is könyörült rajta. Könyörüljünk hát a kételkedőkön, a bizonytalankodókon, az erőtleneken, ne vágjuk őket fejbe a Biblia törvényeivel, ha a mi alvó állapotunkban az nekünk sem használt. Inkább emlékezz vissza hogyan jutott el hozzád Isten igéje, Isten kegyelme, cselekedj és gondolkozz a szerint.

Ha viszont nem ezt teszed, nem használod a gyógyszert amit kínáltam neked – mondja Jézus –, akkor eljövök, ami ítéletet jelent az alvó, nemtörődöm, látszatkeresztény gyülekezeti tagoknak.

Néhány szárdiszi keresztény tiszta tudott maradni, akik Isten igazságosságában járnak.

A levél végén következik a szokásos „aki győz” formula, illetve az ígéretek amik az adott gyülekezet karakteréhez illenek. Ezek itt: fehér ruhát kap, neve az élet könyvébe marad (nem mintha Istennek lenne radírja…), Krisztus vallást tesz róla (sajátjának mondja).

„Mondom nektek: ha valaki vallást tesz rólam az emberek előtt, az Emberfia is vallást tesz arról az Isten angyalai előtt. Aki pedig megtagad engem az emberek előtt, azt én is megtagadom az Isten angyalai előtt.”(Lk 12:8-9)

Halljuk hát meg Krisztus hangját, és fogadjuk el tőle az orvosságot, ha szükségünk van rá (Rá)!

2009. szeptember 2., szerda

Idézet

Félreértjük a kereszténység lényegét, ha azt gondoljuk, hogy az könnyű és biztonságos életre hív bennünket.
(We must mistake the design of Christianity if we think it calls us to a condition of ease and security.)
Richard Allestree

A híd


Van annak már 13 éve is amikor egy igehirdetésen hallottam egy megható történetet amivel az Atya szeretetét próbálta az igehirdető érzékeltetni számunkra. A történet egy híd kezelésével megbízott emberről szólt, akinek az volt a dolga, hogy ha hajó jön engedje fel a hidat, ha vonat, akkor pedig le. Egyszer pedig amikor jött a vonat, a fia éppen a hídmozgató szerkezetnél játszadozott. Az apának, pedig sem ideje, sem lehetősége nem volt rá, hogy szóljon a fiának. Választania kellett tehát; vagy a fia hal meg, vagy az utasok. Mélységes fájdalmában a fia halálát választotta, hogy sokak életét megmentse.
Persze ez sem tökéletes, mint ahogyan egyik példa sem. Egyedül a Biblia az ami hűen, és valóságosan tudósít arról, hogy hogyan is érzett az Atya, a Fiú halálakor.
De miért is írtam le ezt a távoli élményem? Mert most meg lett filmesítve a történet. Hajdani északi szomszédaink, a csehek alkottak egy nagyjából 20 perces filmet, aminek rövidített változatát most megtekinthetjük a legnagyobb videomegosztó portálon.

2009. augusztus 13., csütörtök

Jelenések könyve (7) - 2. fejezet 18-29


Thiatíra

Valószínűleg a thiatirai gyülekezet a legkisebb, az összes gyülekezet közül, mégis hozzáju szól a leghosszabb levél.
A város kereskedelmi utaknál épült. Római csapatokat szállásolt el itt, akik a 60km-re Dél-Keletre elhelyezkedő fővárost (Pergamon) védték.
Jelentős kereskedő és ipari város (kőműves, vászonkészítő, fazekas), így majdnem mindenki az iparban dolgozott. Abban az időben a céhekbe tömörült iparosok találkozói egyben vallási találkozók is voltak, mivel minden foglalkozásnak voltak „védelmezői”, istenei, akiktől a céh működése „függött”. Ezért aki megtért annak ellehetetlenedett az élete (aki nem állt be a sorba követni ezeket a különböző hamis vallásokat, eszmerendszereket ami a céheken belül uralkodott), mivel elvesztették a munkájukat, a megélhetésüket az ilyen emberek.
Nem tudni ki alapította ezt a gyülekezetet. Talán Lídia (Csel 16:14) a bíborárus lehetett az alapító és a bíborkészítők körében terjedt el. Vagy Pál alapította mikor Efézusban volt.
Mint a város, mint a gyülekezet gazdagok voltak. Belső vívódásaikkal küzdöttek inkább, külső üldözésekkel kevésbé. Ez, a világgal való megalkuvásukból következett. Jézus tűz tekintete itt is arra utal, hogy felszínre kerülnek a dolgok; nincs amiről Ő ne tudna. Lába a stabilitást fejezi ki és utalhat még az ítéletre (eltaposás, fenyegető jelenlét). Zsoltár 2/7-9: „Kihirdetem az ÚR végzését. Ezt mondta nekem: Az én fiam vagy! Fiammá fogadtalak ma téged! Kérd tőlem, és neked adom örökségül a népeket, birtokul a földkerekséget. Összetöröd őket vasvesszővel, szétzúzod, mint a cserépedényt!”
Jézus a következőket tudja róluk (19.vers): szeretet (ezt a cselekedeteikből lehet meglátni), szolgálat, állhatatosság ( hosszú távra rendezkedtek be). Ez a gyülekezet „frissen tartja a Krisztus-élményt”, az első szeretet. Krisztus nem csak a rosszat teszi szóvá, örömét leli benne ha jó dolgokat cselekszünk. De a dicsérő szavak után jön a feddés is. Jézabel nem akar megtérni a paráznaságából. Jázabel a hamis vallásosság elrettentő példája a zsidóság körében (1Kir 16:30-33), így itt is ilyen formán olvashatunk róla, nem mint egy akkor élt Jézabel nevű személyről. Azt mondja Jézus, hogy a gyülekezet többsége eltűri, a kisebbség meg nem tud tenni ellene. Jezabel tanítása amivel sokakat félrevezetett valószínűleg valamilyen liberális tanítás lehetet. Feszegették a határokat, hogy Isten mit tűr még el. A fő probléma, hogy Jezabel nem akar megtérni. 21-25. vers fenyegetés: „pedig adtam neki időt, hogy megtérjen, de nem akar megtérni paráznaságából. Íme, betegágyba vetem őt, és a vele paráználkodókat nagy nyomorúságba, ha meg nem térnek cselekedeteikből;gyermekeit pedig megölöm döghalállal, és megtudja valamennyi gyülekezet, hogy én vagyok a vesék és a szívek vizsgálója, és megfizetek mindnyájatoknak cselekedeteitek szerint. Nektek pedig, a többi thiatirainak, akik nem fogadjátok el azt a tanítást, akik nem ismertétek meg a Sátán mélységeit - amint azt nevezik -, ezt mondom: nem vetek rátok más terhet,de amitek van, azt tartsátok meg, amíg eljövök.” Figyelmeztetés: 3 részre osztja a hallgatókat: követők, belső kör, kisebbség. Paráznaságaikat visszájára fordítja Isten ( ez az félrevezetettekhez szól, akiknek még van visszaút). A belső kör embereire a döghalál vár. Hasonló képet tár elénk a 18. rész 11. versétől az Ige: „A föld kereskedői is sírnak és gyászolnak miatta, mert áruikat senki sem vásárolja többé: az aranyat és ezüstöt, a drágakövet és gyöngyöt, a gyolcsot és bíbort, a selyem- és skarlátárukat, a különféle tujafákat és elefántcsont-tárgyakat, a különféle nemes fából vagy ércből, vasból és márványból készült eszközöket,a fahéjat, balzsamot, füstölőszereket, a kenőcsöket és tömjént, a bort és olajat, a finomlisztet és gabonát, a barmokat és juhokat, a lovakat és kocsikat, a rabszolgákat és emberi lelkeket. A haszon, amelyre lelked vágyott, eltűnt előled, minden bőség és pompa elpusztult körülötted, és ezek soha többé nem lesznek találhatók sehol. Akik ezekkel kereskedtek, és ezekből gazdagodtak meg, gyötrelmétől félve távol megállnak, sírnak, gyászolnak,és így szólnak: Jaj, jaj a nagy városnak, amely gyolcsba, bíborba és skarlátba volt öltözve, arannyal, drágakővel és gyönggyel volt ékesítve, mert egyetlen óra alatt pusztult el ekkora gazdagság!”
A tartsátok meg amitek van arra utál, hogy a fejlődő ágat tartsák meg, ne legyenek restek.
Mit jelenthet az Isten mélysége? A válasz a következő Igerészben rejlik (1Kor. 2:10): „Nekünk pedig kinyilatkoztatta Isten a Lélek által; mert a Lélek mindent megvizsgál, még Isten mélységeit is. Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik. Ugyanígy azt sem ismerheti senki, ami Istenben van, csak Isten Lelke.”
A Hajnalcsillag az örök élet és a feltámadás jelképe és Jézus ígéretéé (28. vers). Erről olvashatunk Mózes 4. könyvében (24:17): „Látom őt, de nem most, szemlélem, de nem közel. Csillag jön fel Jákóbból, királyi pálca támad Izráelből. Bezúzza Móáb halántékát és Sét összes fiainak a koponyáját.” Ez az ígéret azé aki győz, aki mindvégig kitart. Római levél (12:9-17): „A szeretet ne legyen képmutató. Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz,a testvérszeretetben legyetek egymás iránt gyengédek, a tiszteletadásban egymást megelőzők,a szolgálatkészségben fáradhatatlanok, a lélekben buzgók: az Úrnak szolgáljatok. A reménységben örvendezzetek, a nyomorúságban legyetek kitartók, az imádkozásban állhatatosak. A szentekkel vállaljatok közösséget szükségeikben, gyakoroljátok a vendégszeretetet. Áldjátok azokat, akik üldöznek titeket; áldjátok és ne átkozzátok. Örüljetek az örülőkkel, sírjatok a sírókkal. Egymással egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint. Ne fizessetek senkinek rosszal a rosszért. Arra legyen gondotok, ami minden ember szemében jó.” Aki ezek szerint él, akik nem hódolnak be más tanoknak, azok csak Istenéi.

2009. augusztus 10., hétfő

Balczó András gondolatai




További részek megtekinthetőek a Youtube.com-on.

Jelenések könyve (6) - 2. fejezet 12-17


Pergamoni gyülekezet

Kr.e. 281 körül alapították, és az Attalidák uralták Kr. e. 133-ig amikor Róma örökölte II. Attalosz halálát követően. Gazdag város, ezért meg tudták védeni magukat a keleti támadásoktól. Kulturális központ is volt, a nagy könyvtárban 200.000 (a kor legnagyobb könyvtárában, az Alexandriai könyvtárban 300.000 könyv (papirusz) volt) könyvet őriztek. Kr. e 200 után kecske és juhbőrre írtak, mert elfogyott a papirusz, ez a településről a pergamón nevet kapta.

A településnek gyógyfürdői is voltak, melyek a görög világ második legjelentősebb gyógyhelyévé tették.

Jellemző volt a helyre a szinkretista vallásosság, azaz több vallási irányzat jelenléte, keveredése. 1) Erős császárkultusz jellemezte, az itt élőknek is részt kellett venni az egységes császárimádatban. Kr.e. 29-be Augusztusznak emeltek szentélyt, majd a többi császárnak is. 2) keletről menekült káldeus papok a Kübelé-kultuszt (termékenység istenség) honosították meg, ami elfogadott rítus lett a római állam szemében is. 3) Görög istenségek jelenléte szerte a városban. Legnagyobb a város fölé magasodó monumentális Zeusz-oltár volt.

Ezért is írja nekik Jézus, hogy nála van a kétélű kard (tudás, ismeret, ítélet). Bátorítja őket, hogy tudja hol van a lakhelyük, vagyis tisztába van a város különleges helyzetével, azzal a légkörrel ami ezt körülveszi. A ’Sátán trónusa’ jelentheti a Zeus oltárt vagy magát a Római Birodalmat, mert mindegyik valami Istenellenes szellemiségre utal. Bár ragaszkodnak az Úr nevéhez (az eredetiben ragaszkodni = nagyon erősen megkaparintani) a kísértés mégis az, hogy nem tartják meg a hitet tisztán. A 13. versben szó van a kor ismert mártírjáról Antipászról (nevének jelentése minden ellen, minden helyett), ami azt jelenti, hogy a Krisztus melletti kitartásuk áldozattal akár – mint a jelen eset bizonyítja – halállal is járhat. Mindenhol ellenség veszik körül őket és Istennel ellentétes tanok. Említi a 14. vers Bálám tanításának térnyerését, de egyenlőre még megoldható „kis probléma”-ként említi. A gyülekezet a külső erőkkel szemben ellenálló volt, viszont ez a harc felemésztette ereje nagy részét. Ezért is volt az, hogy a Sátán gyülekezet romboló belső munkáját nem vették észre, és a bálványáldozati szertartásokhoz, a pogány szokásokhoz liberálisabb hozzáállás alakult ki. De óvakodni kell az összemosástól (az Isten szerint igaz és a hamis dolgok összekeverésétől). Jézus azt mondja, hogy ha ők nem harcolnak a nikolaita tanok ellen, hát majd Ő maga fog. (16.vers) Nem érezte át a pergamoni gyülekezet a Kollektív gyülekezeten belüli kollektív felelősségvállalás fontosságát.

Megjelenik a manna kép (17. vers), ami itt nem fizikai ételt jelent, hanem lelkit, amiről a világ nem tud. A fehér kövecskék jelentése lehet: 1) bírói szavazásnál az ártatlanság jelzésére szolgál 2) új nevet kap a rabszolga, ha felszabadul. Az új név pedig annak az új neve aki kapja.

2009. július 11., szombat

egy atya szeretete


Milyen egy atya szeretete? Íme egy példa, a film sajnos angolul, viszont a történetük magyarul.




Történetük:

A sztori 1962-ben kezdődött. A massachusettsi Hoyt család fiúgyermeke, Rick, születésénél komplikációk léptek fel: a köldökzsinór a baba nyaka köré tekeredett, az agya így nem jutott oxigénhez, aminek CP, azaz agyi bénulás lett a következménye. Amikor a fiú kilenc hónapos volt, az orvosok közölték a szülőkkel, Judyval és Dickkel, hogy a gyermekük egész életét szobanövény módjára, vegetálva fogja leélni, és azt tanácsolták nekik, hogy adják fogyatékosok számára fenntartott intézetbe. Azonban Hoyték nem fogadták meg a kegyetlen orvosi tanácsot, nem voltak hajlandóak fiukat nyomorékként kezelni és saját életük megkönnyítése érdekében csak úgy lepasszolni.
Észrevették, hogy a kisfiú követi a tekintetével a mozgást, odafigyel a beszédre, évek kitartó munkájával pedig elérték többek között azt is, hogy egészséges gyerekek közé járhasson iskolába. Amikor Rick tizenegy éves lett, a szülők a Tufts Egyetem szakembereitől kértek segítséget, hogy valamilyen módon lehetővé tegyék, hogy fiú érdemben kommunikálni tudjon a külvilággal. Az egyetemen elsőre elutasították a kérést, azt állítva, hogy lehetetlen, hiszen Rick agyában nem történik semmi. Dick azonban erre azt válaszolta: “Mondjanak neki egy viccet és figyeljék meg, hogy nevetni fog!” Mondtak. És igen, a fiú nevetett. Miután meggyőződtek arról, hogy Rick agya valóban mutat aktivitást, a mérnökök készítettek számára egy speciális komputert, melyet a fejének apró mozdulataival tud irányítani és így leírni a gondolatait. Az első mondat, amit Rick a gép segítségével leírt, a következő volt: Go Bruins!, vagyis a Boston Bruins jéghoki-csapat biztatása.
1977-ben aztán, amikor Rick egyik osztálytársa megsérült egy balesetben és jótékonysági futóversenyt rendeztek a javára, a fiú kinyilvánította, hogy szeretne rajta részt venni. Dick pedig, aki saját bevallása szerint azelőtt soha nem futott még egy mérföldnél többet, úgy döntött, benevez a versenyre. Öt mérföldet futott a fiát tolókocsiban tolva. Ez a nap túlzás nélkül megváltoztatta Rick és Dick életét.
A verseny után Rick, komputere segítségével a következőt írta: “Apa, amikor futottunk, nem éreztem magam rokkantnak.” Dick ekkor elhatározta, hogy annyiszor adja meg fiának ezt az érzést, ahányszor csak tudja. Kemény edzésbe kezdett és két év múlva a Hoyt Team készen állt arra, hogy elinduljanak a Boston Maratonon. A verseny szervezői azonban nem engedték indulni őket, mert nem voltak besorolhatók sem egyéni futóként, sem pedig kerekesszékes versenyzőként. Dick és Rick ettől függetlenül is csatlakozott a mezőnyhöz és teljesítették a távot. Minden évben. 1983-ban, egy másik maratoni futáson olyan előkelő időeredménnyel végeztek, hogy megkapták az engedélyt a Boston Marathonon való hivatalos induláshoz. Egyszer aztán valaki feltette a kérdést Dicknek: Miért nem triatlon? Dick pedig, aki úszni addig még nem tanult meg és hat éves kora óta biciklin sem ült, úgy döntött, miért is ne?!
Az azóta eltelt évtizedekben a Hoyt Team – többek között – 224 triatlont – ebből 6 Vasember-versenyt -, 20 duatlont, 65 maratont – ebből 25 Boston Maratont – teljesített. 1992-ben 45 nap alatt, futva illetve biciklizve átszelték az Egyesült Államokat, 3735 mérföldet megtéve. Dick 2003-ban, egy versenyen kisebb szívinfarktust kapott. Ekkor derült ki, hogy az egyik artériája 95 százalékban eltömődött. Az orvosok közölték vele, hogy ha nem sportolt volna ilyen keményen, valószínűleg már 15 éve halott lenne. Ilyen értelemben tehát apa és fia megmentették egymás életét. Rick egy alkalommal a gépe segítségével úgy nyilatkozott: “Nem kétséges, az én apám az évszázad édesapja.”
Rick és Dick hazájukban hősnek számítanak. A Hoyt Team az évek során számos elismerésben és díjban részesült. Történetükről It’s Only A Mountain (Ez csak egy hegy) címmel könyv is megjelent, illetve több DVD-t is kiadtak. A nevükkel fémjelzett alapítvány, a Hoyt Foundation immár tizenhat éve segíti a mozgáskorlátozott emberek elfogadtatását, oktatását, mindennapi életének megkönnyítését.
Nem mellékesen Rick a Bostoni Egyetemen diplomát szerzett és jelenleg is az intézmény dolgozója. A saját lakásában él Bostonban, ahol egy otthoni ápoló segíti őt a mindennapokban. A Hoyt szülők már nyugdíjasok, a massachuettesi Holland városában élnek. Apa és fia a mai napig is indulnak sportversenyeken, illetve az Egyesült Államokat járva különféle rendezvényeken jelennek meg.
Egyszer megkérdezték Ricktől, hogy mi lenne az az ajándék, amit legszívesebben adna az édesapjának? Erre a fiú a következő választ adta: “Amit a legjobban szeretnék, az az, ha egyszer az apám beülne a székbe és én tolhatnám őt.”
Forrás: [http://rkchungary.wordpress.com/2008/08/04/team-hoyt/]

Jelenések könyve (5) - 2. fejezet 7-11


Szmirnai gyülekezet

Szmirna régi város. Az Égei tenger partján fekszik egy öbölben mely fölé a Pagosz nevű hegy magasodik. Sok viszontagság után Kr.e. 300-ban a rómaiak saját terveik szerint újjáépítik. Az Újszövetségi időkben nagyjából 200.000 lakosú a település. A lakosok városukról azt mondták: „szépség és nagyság tekintetében Ázsia első városa”. Állandó kellemes klímájt a ’zefír’ nevű szél biztosította.

Két szempontból volt jelentős a város: 1) Róma iránti odaadó hűsége, melyet azzal is igyekezett bizonyítani, hogy Római szentélyekkel volt tele. 2) Jelentős kikötőváros, élénk kereskedelemmel, ami jelentős zsidó kolóniát is jelentett.

Az itt élő befolyásos zsidó réteg üldözte a keresztényeket. Egyre több törvényt hoztak a keresztények ellen, fokozódott az üldözés. Sok mártír származott ebből a gyülekezetből. A zsidó felfogás szerint csak az dicsőíti Istent, aki él, pedig az is éppúgy Isten dicsőségét szolgálja, ha valaki meghal érte. Ezért fontos, hogy Jézus példája bátorítsa őket, aki maga is bejárta azt az utat. Ha Krisztus megtette, akkor az Őt követőknek is meg kell! De biztos reménységük az, hogy nemcsak a halálba, hanem az örök életbe is követik Őt.
A 9. versben olvashatjuk a „nyomorúság” szót. Az görög eredetiben ez fojtogatást, ellehetetlenítést jelent. Jézus nyugtatja övéit azzal, hogy azt mondja „tudok róla”. Válaszol imáikra azzal, hogy elmondja, nincsenek ezek a dolgok rejtve Őelőtte. Ez a gyülekezet nem kap feddést, de nem azért mert nem követtek el bűnt, hanem azért mert vállalja a közösséget Krisztussal a nyomorúságok között is. Krisztus együttérzését fejezi ki feléjük. A magyar ’szegénység’ szó itt sem képes visszaadni a görög eredetiben megfogalmazottakat. Itt ugyanis arról van szó, hogy ezek az emberek annyira szegények, hogy a napi létfenntartásukat sem tudják fedezni, nem arról van szó, hogy kevés van, hanem hogy nincs. Nyomorúságuk okozói a zsidók voltak akik veszélyt láttak a kereszténységben, és ott tettek keresztbe a a keresztényeknek ahol csak tudtak. Ezzel nyilvánvalóvá vált róluk, hogy nem Isten szolgái, hanem a Sátán tisztelői, így, mintegy a zsinagógáikba is ő gyűjti össze őket. Hasonló ellenségeskedést tapasztaltak a Thesszalonikaiak is: „Mert ti, testvéreim, hasonlóvá lettetek az Isten gyülekezeteihez, amelyek Júdeában vannak, és a Krisztus Jézusban hisznek, mivel ugyanazokat szenvedtétek el ti is a saját népetektől, mint ők a zsidóktól. Ezek megölték az Úr Jézust, ugyanúgy mint a prófétákat, üldöztek minket is; nem kedvesek Isten előtt, és ellenségei minden embernek, akadályoznak minket abban is, hogy prédikáljunk a pogányoknak, hogy üdvözüljenek: így teszik teljessé mindenkor bűneiket. De utol is érte őket az Isten haragja végérvényesen.” Az Ige máshol (Pál apostol Rómaiakhoz írt levél) is beszél erről, az úgy nevezett „lelki Izraelről”, azaz Isten népe az Istennel azonos akaraton lévő, Krisztus vére alá menekült emberek tömege és nem az öröklésen alapuló, testi nép.

A 10. versben JÉZUS újra elmondja, hogy tud róla mi történik, és a segítség nem késik. Az ő szenvedésük ideje is Isten kezében van. Aki kiállja a próbát, az megkapja jutalmát, a győztesnek korona, azaz győzelmi koszorú jár.

Jelenések könyve (4) - 2. fejezet 1-7 versek


Efézusi gyülekezet

Efézus ősi város, a föníciaiak alapították. Ázsia provincia fővárosa Kr.e. 133-tól. Nagyjából 250.000 lakosa volt. Kikötővárosnak mondható, és a Rómába menő út is keresztül ment rajta. Nevezték úgy, mint „Kelet Kapuja”, „Ázsia piaca”. Fő nevezetessége a kultusz élete. Artemisz temploma messzeföldön híres volt, a világ hét csodájának egyike (előbb megvolt, mint maga a város). Az Artemisz-kultuszt a rómaiak átvették Diana néven. Artemisz (Diana) egy termékenységi istennő. A hiedelem szerint a szobrát az égből „ejtették le” az istenek. Szoborkészítők, sokat profitáltak abból, hogy kicsinyített másolatot készítettek az eredetiről, és meddő nőknek, feleségeknek eladták, mivel azok a termékenység istennőjétől várták a gyermekáldást. Kr.u. 200 körül leégett a templom, utána nem építették újjá.

Az itt lévő gyülekezet nagyon aktív volt. Sokat és sokféle képen szolgáltak. A tanítás erős volt, és amit hallottak hűségesen követték. Képzett emberek voltak. Az Apostolok cselekedeteiből tudhatjuk, hogy Pál apostol, meghagyta, hogy vigyázzanak a „farkasokkal” (hamis tanítókkal). Ezt ők sikeresen kivédték. A probléma mégis az volt velük, hogy a nagy aktivitás, szolgálat közben elvesztették a lényeget, Krisztust és a szeretet. Jót tettek, de már a motiváció kissé félrecsúszott, nem Krisztus erejével és szeretetével végezték ezeket. A szolgálat abból Isten közelségéből, a vele való kapcsolatból kell, hogy táplálkozzon. Jézus azt mondja, hogy ők haldokolnak, ami a többi gyülekezet számára meglepő lehetett pont az előzőekben említett aktivitásuk, és igei tanításuk miatt. Jézus azzal fenyegeti őket, hogy elmegy közéjük és megszünteti a gyülekezetet, ha ezt így folytatják és nem térnek meg (ez nem azt jelenti, hogy nem voltak megtért keresztények!). A megtérés útja számukra az, ha visszaemlékeznek az előbbi lelkületükre, amikor még a szeretet volt a motorja a közösségnek és az egyes embereknek. A gyülekezet addig gyülekezet, amíg elvégzi Krisztustól kapott feladatát.

A részben szó van a nikolaitákról. Ez egyfajta liberális nézet, amely nagy valószínűséggel egy Nikolausz nevű emberről kapta a nevét. Ők Isten szemében utálatos dolgokat cselekedtek. Az efézusiak a tanaiktól ugyan távolt tartották magukat (pont ezért kaptak dicséretet), de a cselekedetek sokszor hasonlóak voltak a nikolaitákéihoz, átvették szokásaikat. Ezzel is azt erősíti, hogy a gyülekezetben a tettekkel van a probléma, vagyis egész pontosan ezek forrásával.

Krisztus hangsúlyozza nekik a végén: nem elég elindulni az úton, végig is kell menni rajta. Győzni kell a versenyen nem csak részt venni benne.

Jelenések könyve (3) - bevezetés a 7 levélhez


A 7 gyülekezetnek szóló 7 levél, körlevelek voltak, mindegyik gyülekezetben mindegyiket felolvasták.

A 7 gyülekezet: efézusi, szmirnai, pergamoni, thiatirai, szárdiszi, filadelfiai és laodiceai.

Konkrét gyülekezeteknek szólnak, de tipikus problémák vannak bennük, amik előfordul(hat)nak a mai gyülekezetekben, vagy akár egy személy életében is.

Mindegyik levél (a kivételektől eltekintve) 7 szakaszt foglal magában. Ezek:
1) a címzett azonosítása 2) Krisztus bemutatkozása az adott gyülekezeteknek személyre szólóan, melyekben olyan dolgokat mond el Jézus, amire az egyes gyülekezeteknek a legnagyobb szükségük van 3) dicséret hangzik el Krisztus szájából (kiv.: laodiceai gy.) 4) feddi Krisztus a gyülekezetet valamilyen fogyatkozása miatt (kiv.: szmirnai és filadelfiai) 5) figyelmezteti Krisztus az adott gyülekezetet 6) felszólítás: „akinek van füle…” 7) Krisztus személyes ígérete az adott gyülekezetnek: „ aki győz, …”

A felsorolás utolsó két pontját János a 4. levéltől megcseréli, és először halljuk Krisztus ígéretét, és utána a felszólítást.

Alapvetően kétféle magyarázat létezik a 7 levélre vonatkozóan. Az egyik konkrét I. II. századi gyülekezetekként, illetve gyülekezettípusokként kezeli őket, a másik egyháztörténeti korszakokként kezeli a 7 levelet.

Jelenések könyve (2) - 1. fejezet


Mint ahogyan az egész könyvben, az első fejezetben is a 7-es számot látjuk, mint kulcsot. Maga az első fejezet 7 szakaszra osztható (1-3, 4-6, 7, 8, 9-11, 12-16, 17-20). Értelemszerűen most csak pár gondolatot van módom felvillantani, mert a blog nem többoldalas értekezések helye, de ezekre érdemes odafigyelnünk.

Mindjárt az elején látjuk, hogy a könyv eseményei nem a ködös jövőben, hanem a jelenben, az akkori és mostani jelenben játszódnak, hiszen „hamarosan” bekövetkező dolgok ezek, azaz most történnek. Ezt erősíti meg a könyv végén található felszólítás: „Ne pecsételd le e könyv prófétai igéit, mert az idő közel van.”, ami ellentétes a dánieli: „zárd be ezeket az igéket, és pecsételd le ezt a könyvet a végső időkig.” felszólítással, ami a jelenések könyvével ellentétben ténylegesen későbbi időre vonatkozó kijelentés volt.

Egy másik gondolat ami lázba hozhatta a kor, illetve a ma olvasóit, a boldogság, a megnyugvás ígérete a 3. versben: „Boldog, aki felolvassa, és boldogok, akik hallgatják ezeket a prófétai igéket, és megtartják azt, ami meg van írva bennük: mert az idő közel van.” Ki a boldog (áldott)? Az aki meghallja és cselekszik is a hallottak alapján. Hallani vagy tudni valamiről önmagában nem jelent semmit, hiszen ha nem válik a tudás életet megváltoztató, megújító akarattá, tetté, nem váltja ki a kívánt hatást, nem használ semmit az embernek.

Fontos látnunk az olvasók helyzetét, ami azonos volt János megtapasztalásával: „Én, János, testvéretek és társatok Jézussal a szenvedésben, a királyságban és az állhatatosságban”. Szenvedő keresztényeknek írt, akik tudatában voltak az identitásuknak, de bátorításra szorultak, hogy állhatatosak legyenek a Krisztusért vívott küzdelemben; elviselve a szenvedéseket, ragaszkodva az identitásukhoz.

Utolsó gondolatként az újratalálkozás élményét emelem ki. Az író, János ugyanis ugyan az aki Krisztus tanítványa volt, méghozzá a „szeretett”. Mégis mikor meglátta Jézust nem az emberi nyomorúság alá vetett Krisztust, hanem a dicsőségében ragyogót látta, így nem tudta hírtelen biztosan, hogy Ő e az. Így olvassuk: „Amikor megláttam, lába elé estem, mint egy halott, ő rám tette jobbját, és így szólt: "Ne félj, én vagyok az első és az utolsó, és az élő: halott voltam, de íme, élek örökkön-örökké, és nálam vannak a halál és a pokol kulcsai.”. Krisztus pontosan emlékezett öreg barátjára, és ugyanúgy viselkedett vele mintha csak tegnap váltak volna el az olajfák hegyén. Micsoda barát és micsoda vigasztalás! Nála vannak a „halál és pokol kulcsai”! Legyőzte a halált és hatalma van, hogy bárkit magához vegyen, kihozzon a halál állapotából. A keresztényeknek valódi megtapasztalás lesz, hogy a halál után Krisztus vár a túloldalon.

Jelenések könyve (1) - bevezető


Ezt a könyvet sokan és sokféleképen értelmezik. Fontos tudni azt, hogy abban a korban amikor János leírta, illetve azok akiknek leírta, ezek a képek egyértelműek voltak. Számukra ez a képekben való leíró, elbeszélő stílus világos volt, nem adott okot különböző elméletek kidolgozására. Ezért tehát fontos megvizsgálnunk azt, hogy ők, az eredeti olvasók akkor hogyan gondolkodtak és mi alatt mit értettek. A számok, képek szimbolikus jellegűek. Későbbiekben láthatjuk, hogy miért és hogyan.
János, illetve Jézus célja a könyvel az volt, hogy a Domitiániusz üldözése alatt (i.sz. 94-96) élő szenteket kitartásra bíztassa. Üzenetének lényege az, hogy Isten – bár gondolható lenne néhány jelből – nem hagyta el őket, sem meg nem erőtlenedet, sem hatalmát nem vesztette el. Az apokalipszis jelentése fátylat letávolítani, fellebbenteni. Jézus fellebbenti a fátylat, hogy a szenvedő, harcoló egyház belásson a kulisszák mögé, meglássa Isten trónja nem inog meg, és Ő aktív részese a történelemnek, aminek a végén nyilvánvaló lesz, hogy ki kinek az oldalán szolgált itt a földön, aminek alapján vagy dicsőségben, vagy kárhozatban részesül.

Mint említettem az egyháztörténelemben több értelmezési iskola alakul ki. A négy legnagyobb:

  1. Preterista értelmezési irányzat: Értelmezésük szerint a jelenések könyvében leírt események már a múlt. Az ott leírt események János korában lejátszódtak a keresztény egyház életében, a Római Birodalomban. Protestáns egyházakra volt jellemző ez az irányzat.

  2. Futurista értelmezési irányzat: Az első három fejezetet kivéve értelmezésük szerint a jelenések könyve próféciái még nem teljesedtek be, azokat a jövőben várjuk, illetve az úgynevezett elragadtatás után fognak megtörténni. Értelmezésük szerint a 4. fejezettől erről a Krisztus visszajövetele előtti rövid időszakról (a nagy nyomorúság időszakáról) írt János ebben a könyvben. A mai evangéliumi körökben legelterjedtebb vonulat. A protestáns ortodoxia tanait valló felekezetekre nem jellemző.

  3. Történelmi értelmezési irányzat: A történelmi értelmezés szerint a jelenések könyve az emberiség egész történelmének fő irányvonalát átfogja János napjaitól Krisztus visszajöveteléig. A hetednapi adventista értelmezés ebbe az irányvonalba tartozik, illetve pár reformátor is ezen értelmezés felé hajlott.

  4. Idealista/Szimbolikus értelmezési irányzat: Az idealista értelmezés szerint a könyv alapvetően a jó és a gonosz küzdelmét írja le, nem kapcsolható kizárólagosan az emberiség bizonyos történelmi eseményeihez. Az ott leírt események alkalmazhatóak sok, a kereszténység és az emberiség életében lejátszódott és lejátszódó eseményre. Korai egyházatyák, és reformátorok (pl. Kálvin) vonzódtak ehhez az értelmezési módhoz.

Sok lehetőségünk van tehát az értelmezésre, a találgatásra, félremagyarázásra. Viszont ha azt szeretnénk, hogy megértsük az eredeti jelentést szándékot, mint azt már említettem vissza kell menni a múltba, a gyökerekhez. Észre kell vennünk, hogy a könyv a 7-es számra (gyakran 3-ra és 4-re felosztva) van felfűzve (7 levél, 7 trombita, 7 pohár, 7…). Maga a könyv is 7 szakaszból áll amik párhuzamosak egymással és mindegyik ugyan azt a korszakot mutatja be, tárja elénk egyre fokozódó képekben. Ez az időszak a Krisztus első eljövetelétől a második eljöveteléig tartó korszak.
A 7-es szám az Isten, illetve a teljesség száma (6 az emberé).